tisdag 5 juni 2012

Het sol

Enligt meterologer och andre proffs är det så har vi fel när vi tycker att viss temperatur upplevs som olika varm beroende på var man befinner sig, till exempel att fem minusgrader känns kallare på Västkusten än i fjällen. Men jag tror inte på forskarna. När solen tittar fram här uppe i nordnorge så blir det rejält varmt.

Forskarna menar att den olika upplevelsen av temperaturen kan bero på att man är van vid en svalare temperatur. Nej då, säger jag. När jag var här uppe och cyklade för fyra år sedan kom jag från svensk högsommar och högre temperaturer och höll på att klappa ihop av värmeslag i solen. När jag var här i Tromsø för ett år sedan var jag tvungen att sätta mig i skuggan, fastän termometern inte visade mer än 21 grader...

Kanske är ozonlagret tunnare än vad man tror? Idag är det 15-16 grader och det känns som sydsvensk sommar (i solen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar