fredag 7 oktober 2011

Pulverespresso och plastbestick

Ja, än är det en bit kvar tills jag har landat ordentligt. När jag kom till lägenheten var den tom, sånär som på en svart skinnsoffa jag köpte på chans på nätet och säljaren var vänlig att bära upp.

Sedan dess har jag införskaffat ett soffbord, ett köksbord och fyra stolar, en supergammal mikrovågsugn och en kyl/frys. För det är ju så i Norge att man tar med sig vitvarorna när man flyttar. I mitt fall fanns från början en spis (som jag köpt av lägenhetsägaren) och en diskmaskin som ingår i hyran. 2 700 spänn för hela rasket får väl i alla fall anses vara ett fynd.

Efter helgen blir det till att försöka få tag på en bra säng och en tvättmaskin – för någon tvättstuga, det finns inte i Norge heller... Sen har jag allt jag behöver, men så småningom kommer jag köpa ett skrivbord och en bra stol till det och kanske en extrasäng. Jag håller ständigt ögonen öppna efter bagagnatfynd på norrmännens motsvarighet till Blocket  – finn.no. Idag hittade jag ett par sådana där golvlampor med pappskärm från IKEA för en hundring. Jag hugger som en kobra när det dyker upp något intressant!

Man är ju rätt fånig egentligen med att det skall vara nytt, nytt, nytt hela tiden. Här har jag spenderat långt under 10 000 och är redan på god väg mot ett komplett möblemang. Visst, det finns några skönhetsfläckar, som ett par små bucklor på kylskåpet. Men det är ju inget som inte ett par läckra kylskåpsmagneter kan trolla bort.

Det är i köket det ekar mest. Jag hade faktiskt med mig mina favoritverktyg från köket därhemma, men än så länge finns bara bestick och tallrikar i plast. Och i brist på en bra espressomaskin så är det pulver-espresso som gäller. Och DET mina damer och herrar är ingenting jag kan rekommendera...

- - - - -

Ja, så var det då svaren på glosförhöret: Kølle = klubba, Dåkker = Ni, Vant = sarg, Kjedelig = tråkig, Artig = rolig, Rolig = lugn, Katti = vilka, Æ = jag, Rekke = Femma (fem spelare på innebandyplanen) och Tull = ung. dumt, nonsens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar