söndag 16 oktober 2011

Shoppinglördag på andra sidan ön

Söndag. Stendött i Norge. Bensinmackarna och några kiosker håller öppet, men annars är det som att ta tidsmaskinen 30-40 år bakåt i tiden. Det gäller att bunkra mat inför helgen (även om jag nu fått tips om att det faktiskt finns en liten mataffär som är söndagsöppen).

Lördag. Shoppingdagen. Igår tog jag en tripp till andra sidan ön. Tanken var att jag skulle köpa en massa prylar som jag behöver i hemmet (och framför allt köket). Men med i påsarna hem var endast en espressomaskin (jag köpte ett demoexemplar till ett kanonpris), senaste numret av engelska FourFourTwo och en stor vit adventsstjärna.

Det är ju ganska länge kvar till advent, men när jag fick syn på en sån där jättestor vit pappersstärna slog jag till utan att tveka. Jag har länge velat ha en sådan – och nu har jag ju ett passande jättestort fönster...

Köpcentret på andra sidan ön var verkligen något i hästväg. De har samlat alla de stora bjässarna i samma byggnad. Där fanns en gigantiskt Rema 1000, den bästa mataffären jag sett med massor av plats. Där finns Jysk, Skeidar (typ Mio Möbler), Jula (Heja Sverige!), Elkjøp (=Elgiganten), Vildmarksbutiken, G-sport – och in nästa vecka öppnar dessutom XXL. Dessutom finns ett café, Narvesen (= Pressbyrån) och ett stort apotek. Plus en leksaksaffär och en barnklädesaffär där man kan spana in ensamma mammor...

Jag spenderade tre-fyra timmar på bara gå omkring och kolla (på möbler alltså) innan jag sprang över gatan i ruskvädret till ett äldre, mycket trängre, köpcentrum. Där ligger Jekta Storcenter, som nu håller på att byggas ut. Där har Clas Olsson nyligen öppnat och där finns ett antal klädbutiker. Bland mycket annat. Ett helt fantastiskt utbud med tanke på stans storlek. Jag hade kunnat köpa allt jag behöver.
Men jag hade kommit dit med buss. Så jag gjorde listor och hoppas få hjälp av någon vänlig klubbkompis med bil på måndag kväll

Nu blir det en tupplur och sedan är det dags för söndagsträning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar